وبلاگی جهت معرفی طراحی، تولید و ارایه فرش دستباف مدرن ایرانی

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

درخشش فرش ایرانی مدرن حنا در عرصه های بین المللی

درخشش فرش مدرن ایرانی  حنا در عرصه های بین المللی 

فرش ایران از قدیم در  دنیا معروف و محبوب بوده است اما ایا تا به حال از خودتان پرسیده اید چرا ؟ فرش دستبافی که در قدیم تولید میشده هم از پشم خوبی استفاده میشده و هم رنگرزی آن گیاهی و طبیعی بوده است و پس از سال ها به خوبی مانده و هر روز بهتر زیباتر از روزقبل شده است. اما چرا امروزه دیگر این آوازه نصیب فرش ایران نیست و متعلق به  فرش های هندی , پاکستانی و افغانستانی شده است ؟ 

پاسخ آن ساده است زیرا ما علاوه بر استفاده از مصالح بی کیفیت و رنگرزی شیمیای و جوهری تار و چود پلاستیک و پشم های دباغی شده به طرح های قدیم خود با همان رنگ های دیروزی پایند مانده ایم. در صورتی که امروزه برای موفق شدن در این عرصه باید استفاده از طرح های مدرن و به روز را جایگزین طرح های قدیمی کنیم اما بیایم از همان مواد و مصالح با کیفیتی که در گذشته استفاده میشده و رنگرزی طبیعی و گیاهی که باعث زیابتر شدن هرچه بیشتر فرش دستباف میشود استفاده کنیم کاری که امروزه معدود تولیدکنندگانی این را در نظر دارند و به کار میگیرند. فرش فراهان یکی از آن تولیدکنندگانی است که این رویه را در پیش دارد و تا به امروز نیز بسیار موفق عمل کرده و توانسته مشتریان داخلی  و خارجی زیادی را به سمت خود سوق دهد. 

یکی از طرح های مدرن فرش فراهان که بسیار موفق ظاهر شد و امسال نیز به عنوان طرح جلد مجله راگ اینسایدر که یکی از مهمترین مجلات فرش دستباف جهان است انتخاب شد فرش دستباف مدرن حنا است که آن را مشاهده میکنید. 

به امید روزی که تمام تولیدکنندگان این سرزمین با تغییر رویه و با استفاده از طرح های مدرن بیش از پیش در این عرصه بدرخشند و نام فرش ایران را دوباره زنده کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

نگهداری فرش دستباف در منزل

نگهداری فرش دستباف در منزل 

فرش دستباف به مانند یک موجود زنده است که نیاز به مراقبت شما دارد تا به خوبی ماندگار شود و در طی سالها نه تنها از بین نرود بلکه روز به روز برارزش آن افزوده شود و زیباتر شود

فرش دستباف به نور خورشید و رطوبت و حشرات حساس است. اگر فرش شما به مدت طولانی در فضای تاریک و نم داری باشد احتمال بیدزدگی آن زیاد است که باعث خودرگی و از بین رفتن پرز فرش میشود. همچنین اگر به مدت طولانی در زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد باعث رنگ پریدگی آن میشود.

شما باید در طی بازه های زمانی مشخص فرش های خود را جابه جا کنید تا به اندازه کافی هوا در تبادل باشد . همچنین از قرار دادن فرش در فضاهای کاملا تاریک و مرطوب جلوگیری کنید.البته این نکته حایز اهمیت است که هرچه قدر فرش شما از مواد اولیه با کیفیت تری تولید شده باشد ماندگاری آن بیشتر است و اگر رنگرزی خامه ها طبیعی باشد نور آفتاب آسیب بسیار کمتری به آن وارد میکند

فرش دستباف با کیفیت باید سالی یک بار شسته شود که البته باید بسیار تخصصی صورت گیرد تا آسیبی به آن وارد نشود.


 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

استفاده از فرش دستباف مدرن در دکوراسیون منزل

فرش دستباف مدرن در دکوراسیون منزل 

زمانی که قصد نغییر دکور منزل خود را داشته باشید با جستجویی در گوگل متوجه خواهید شد که دیگر زمان دکوراسیون های کلاسیک به پایان رسیده و بیشتر طراحی های منازل به سمت سبک مدرن پیش رفته است از سوی دیگر در این گونه دکورها استفاده از فرش های کلاسیک لچک و ترنج دار قطعا از زیبایی کار میکاهد. رفته رفته باید بپذیریم که باید در سبک فرش های مورد استفاده تغییر نگرشی رخ دهد و از سبک های کلاسیک به سمت سبک های مدرن پیش رویم که این امر در فرش های ماشینی به سرعت در حال پیشروی است اما متاسفانه در فرش های دستباف به ندرت شاهد تغییر در طراحی های کلاسیک هستیم که به هر حال با توجه به تغییر سبک زندگی ها فرش های دستباف مدرن نیز باید تولید بیشتر داشته باشد. هم اکنون در ایران تعداد اندکی از تولیدکنندگان به تولید فرش های مدرن پرداخته اند که بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفته اند. در ادامه استفاده از فرش دستباف مدرن در دکوراسیون منزل را میبینیم .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

فواید استفاده از رنگرزی گیاهی در فرش دستباف

 فواید استفاده از رنگرزی گیاهی در فرش دستباف 

امروزه در تولید فرش دستباف برخلاف گذشته بیشتر از رنگ های شیمیای جوهری استفاده میکنند که از هم از نظر قیمت و هم از نظر زمان رنگرزی به صرفه تر هستند اما سوال اینجاست که فرش تولید شده با رنگ ها ی شیمیای و مصنوعی در طول زمان دچار چه آسیب هایی میشود ؟ 
این نوع رنگ های شیمیایی بعد از گذشت چند سال رنگ خود را رفته رفته از دست میدهند بخصوص اگر در مسیر آفتاب یا رفت و آمد زیاد قرار داشته باشند همچنین بعد از شستشوی نامناسب, رنگها با یکدیگر ترکیب شده و رنگ نامناسبی به دست میایند مثلا در بخش هایی از فرش که قرمز و کرم در مجاورت هم قرار داشته باشند بعد از شستشو تمامی کرم ها تبدیل به صورتی کمرنگی شده اند اما متاسفانه به دلایل گفته شده در بالا امروزه بسیار بیشتر از رنگ های طبیعی و گیاهی مورد استفاده تولیدکنندگان قرار گرفته است. 
رنگ های طبیعی و گیاهی مانند پوست انار, گردو, جاشیر و روناس, که بیشتر گیاهانی خودرو هستند دارای رنگزاهای بسیار مفیدی در قسمت ریشه ساقه برگ و ... میباشند که اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرند رنگ های بسیار زیبایی به ما میدهند که دوام و ثبات بالایی نیز دارند. استفاده از این گیاهان در رنگرزی فرش در ایران از چند هزار سال پیش مورد استفاده قرار میگرفته است و فرش هایی که از دوران های دور تاکنون ماندگار شده و همگی در موزه ها نگهداری شده یا به قیمت های گزاف در حراج ها فروخته میشوند همگی به دلیل استفاده از رنگرزی گیاهی و ماندگاری این رنگ ها و زیباترشدن رنگ ها بعد از گذشت چندین سال بوده است .
چرا رنگرزی گیاهی ؟؟ بیشتر بخوانید 


1





۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف