وبلاگی جهت معرفی طراحی، تولید و ارایه فرش دستباف مدرن ایرانی

۱۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

فرش دستباف مدرن نیلوفر

فرش دستباف مدرن نیلوفر

در تولید فرش دستباف ایرانی هنوز تولید فرش دستباف مدرن به خوبی رواج پیدا نکرده است و جز تعداد معدودی از تولیدکنندگان سایرین هنوز طرح های کلاسیک را میبافند. 

در این میان فرش فراهان یکی از تولیدکنندگانی است که به تولید فرش مدرن روی آورده است. 

نیلوفر یکی از فرش های دستباف مدرن این مجموعه است با رنگبندی شاد و سرزنده که بسیار مناسب برای اتاق نشیمن,اتاق خواب, فضای تلویزیون است.

این فرش مدرن از پشم دستریس بهاره زاگرس با رنگرزی گیاهی بافته شده است. 

  

فرش دستباف مدرن نیلوفر

فرش دستباف مدرن نیلوفر در دکور 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

کاربرد ابریشم در فرش دستباف

کاربرد ابریشم در فرش دستباف 

ابریشم الیافی پروتئینی و حیوانی است که از پیله کرم ابریشم تهیه میشود. کرم ابریشم بر روی درخت توت رشد و تولید مثل میکند. طرز تهیه ابریشم برای نخستین بار در چین و توسط شاهزاده ای کشف شد که تا سالیان درازی در انحصار چینیان بود اما با هوش و ذکاوت دو کشیش این  راز برملا شد و تولید ابریشم از انحصار چین بیرون آمد اما نکته قابل توجه این است که هنوز بهترین و بزرگ ترین تولیدکننده ابریشم کشور چین است کاری که ما در فرش دستباف نتوانستیم انجام دهیم و امروزه هند پاکستان افغانستان جای ما را در تولید فرش دستباف به راحتی گرفته اند.

الیاف ابریشم در فرش دستباف میتواند به عنوان چله, پود و خامه کاربرد داشته باشد. فرش ابریشم بیشتر در شهرهای قم, اصفهان, تبریز تولید میشود البته انواع آن گوناگون است فرش چله ابریشم فرشی است که فقط چله آن ابریشم باشد. فرش گل ابریشم فرشی است که در بعضی نقش و نگارهای آن از ابریشم به عنوان استفاده میشود و فرش تمام ابریشم نیز هم چله و خامه آن از ابریشم است.

از طریق این لینک میتوانید در مورد طرز تولید الیاف ابریشم بیشتر بخوانید

فرش دستباف افتابگردان با زمینه ابریشم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

آهو: فرش دستباف کلاسیک با طرح سوزنی

فرش دستباف کلاسیک آهو  با طرح سوزنی 

فرش دستباف آهو با طرح سوزنی خود بسیار چشم نواز است. هم اکنون این نوع طرح در کشورهایی مانند تاجیکستان, قزاقستان, ازبکستان به صورت فرش دستباف بافته میشوند اما نکته قابل تامل این است که گفته میشود این نوع طرح ها از سوزن دوزی های قدیم که بر روی انواع لباس ها و پارچه های مختلف در ایران صورت میگرفته است الهام گرفته شده است. این طرح با رنگ های گرم و شاد خود منزل شما را بسیار تغییر میدهد و البته میتوان گفت به دلیل طرح بی نظیر و رنگ های شاد ان یک نوع فرش مدرن نیز به حساب میاید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

حضور فرش فراهان در نمایشگاه فرش شینینگ چین

حضور فرش فراهان در نمایشگاه فرش شینینگ چین

فرش فراهان در شانزدهمین نمایشگاه فرش شینینگ چین شرکت نموده است و با فرش های دستباف خاص و متفاوت خود توانسته نگاه بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب کند.

شینینگ چین قطب تولید فرش دستباف در این کشور است و هرساله در این شهر نمایشگاه بین المللی فرش دستباف برگزار میشود و از کشورهای مختلف در آن شرکت می نمایند. 

بازدیدکنندگان از غرفه فرش فراهان 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

کاربرد پشم در فرش دستباف

کاربرد پنبه در فرش دستباف 

برای بافت فرش دستباف به تار, پود و پرز احتیاج داریم که پرز از جن پشم است اما جنس تار و پود در گذشته های بسیار دور از پشم بوده و امروزه هم در بعضی مناطق با توجه به تکنیک بافت و کاربرد آن هنوز از چله و پود پشمی استفاده میکنند اما رفته رفته در بیشتر مناطق از الیاف پنبه برای تار یا همان چله و پود استفاده کردند. 

پنبه در گذشته گیاهی خودرو بوده که گفته میشود اولین بار در هند کشف شده و هندیان روش استفاده از آن در نساجی را به دست آورده و امروزه یکی از مهمترین الیاف ها در صنایع مختلف محسوب میشود. 

در این مقاله بیشتر در مورد پنبه بخوانید ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

قدیمی ترین فرش دنیا , پازیریک

قدیمی ترین فرش دنیا: قالی پازیریک 

قالی پازیرک که هم اکنون در موزه ارمیتاژ روسیه نگهداری میشود بر حسب شواهد قدیمی ترین قالی ناخته شده دنیاست که قدمت آن به حدود 2500 سال میرسد. البته بر اساس شواهد به دست آمده تعدادی دست بافته قدمتی قبل از قالی پازیرک را دارند اما نکته قابل توجه این است که هیچ کدام ویژگی های کامل یک قالی از جمله مصالح, تکنیک بافت, طرح  و.. را دارا نمیباشند. 

این قالی نشان میدهد که بشر در آن زمان تا چه اندازه پیشرفت داشته و قالی های نفیسی را به وجود می آورده است حتی با وجود امکانات بسیار کم . برای خواندن مطالب بیشتر در مورد قالی پازیریک و تاریخچه بافندگی کلیک کنید. 

نمونه قالی پازیرک  بر روی دار در کارگاه بافندگی فرش فراهان 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

فرش دستباف مدرن میران

میران- فرش دستباف مدرن 

میران فرش دستباف مدرنی است با رنگبندی بسیار خاص و گرم خود میتواند فضای شما را شاداب کند. این طرح مدرن منظره ای از کف اقیانوس را برای شما به نمایش میگذارد که شامل صخره های مرجانی و ماهیان ریزی است که از بین این صخره ها درحال عبور هستند

این فرش دستباف مدرن از بهترین پشم دست ریس زاگرس با رنگرزی گیاهی و طبیعی تولید شده است .

اندازه آن سه متری بوده است که بسیار مناسب برای فضای تلویزیون, آشپزخانه و اتاق خواب است.

فرش دستباف مدرن میران

همچنین این فرش در دکوراسیون مدرن فضا را گرم و پرشور جلوه میکند.

فرش دستباف مدرن میران در دکوراسیون 

 



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

فرش زیبای پالیز با طرح جغرافیا اصالت فرش دستباف ساروق

فرش زیبای پالیز با طرح جغرافیا 

در عکس زیر فرش دستباف پالیز را مشاهده میکنید که با طرح جغرافیا دلبری میکند. طرح جغرافیا یکی از طرح های اصیل منطقه ساروق اراک است که در گذشته نام و آوازه این منطقه تولید فرش دستباف در سراسر آمریکا و اروپا پیچیده بود و طرفداران زیادی را داشته و دارد. امروزه فرش های قدذیمی ساروق, سلطان آباد, فراهان در حراجی های بزرگ به قیمت های گزاف در حال فروخته شدن هستند. دلیل مشهور شدن و محبوبیت فرش های این منطقه به دلیل طرح ه ای بی بدیل و زیبا, استفاده از پشم با کیفیت و بهاره و رنگرزی گیاهی و به وجود اوردن رنگ های خاص و زیبا بوده است که با گذشت زمان بر زیبایی آنها افزوده شده است. ویژگی هایی که امروزه در فرش دستباف ساروق دیگر اثری ار آنها دیده نمیشود و به مانند طبلی تو خالی فقط صدا ایجاد میکند که البته آن هم به پشتوانه گذشته درخشان آن است وگرنه امروزه فقط طرح های تکراری و استفاده از پشم بی کیفیت و استفاده از رنگ های شیمیایی و جوهری در این منطقه رواج پیدا کرده است. 
یکی از اهداف اصلی فرش فراهان بازتولید طرح های فرش دستباف اصیل این منطقه با بهترین کیفیت پشم و رنگ گیاهی است که ناکنون نیز بسیار موفق و درخشان عمل کرده است. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

مزیت پشم دست ریس در فرش دستباف چیست ؟

مزیت پشم دست ریس چیست ؟

پشم دست ریس توسط زنان عشایر و روستایی در بعضی مناطق ریسیده می شده است که البته با اختراع ماشین ریس این عمل به مراتب کمتر از گذشته انجام میشود اما هنوز بعضی مناطق هستند که این عمل را انجام میدهند. هر چه تجربه فرد ریسنده بیشتر باشد پشم ها با کیفیت بیشتری ریسیده میشوند. اهمیت پشم دست ریس در هنگام رنگرزی خود را نشان میدهد زیرا به دلیل دست ریس بودن به صورت نایکنواخت ریسیده شده پس در نتیجه رنگ را به طور یکنواخت به خود جذب نمیکند همین امر باعث میشود در فرش باقته شده رنگ ها حالت ابرش یا سایه روشن داشته باشند که این بر زیبایی هر چه تمام تر فرش دستباف می افزاید البته زمانی که رنگ گیاهی باشد این زیبایی صدچندان میشود در صورتی که پشم های ماشین ریس این خاصیت را ندارند و رنگ ها در آنها به صورت کاملا یکنواخت جذب میشود.

امروزه تولیدکنندگان معدودی از پشم دست ریس استفاده میکنند زیرا یک هزینه اضافی را در بردارد اما در عین حال ارزش این کار را داراست اما متاسفانه تولیدکنندگان همیشه به دنبال هزینه مصرفی کمتر و سود بیشتر هستند.

https://bit.ly/2STyF3F در مقاله زیر بیشتر در مورد پشم و انواع آن بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف

معرفی مجموعه فرش دستباف مدرن مست از فرش فراهان

معرفی مجموعه فرش دستباف مدرن مست از فرش فراهان 

فرش فراهان تولیدکننده انواع فرش دستباف مدرن با رنگ های گیاهی و پشم دستریس از سال گذشته طرح مدرنی را تولید کرد تحت عنوان مجموعه مست که بسیار مجموعه موفقی شد و طرفداران بسیاری را جذب کرد. ایده این طرح برگرفته از جنگلی پر از درخت های گوناگون است با بافت ها و نوع های مختلف درختان در رنگ های متفاوت که نشان دهنده فصل های مختلف سال هستند. در زیر تعدادی از آنها را به شما نشان خواهیم داد

مست اردیبهشت که نشان دهنده فصل بهار است که با سبزی خاص و ملایمی نشان داده شده است.

مست تیر که نماینده فصل تابستان است که با سبز های پررنگ و گرم نشان داده شده 

مست آذر که نماینده فصل پاییز است و با تنالیته نارنجی تا قرمز پادشاه فصل ها را به نمایش گذاشته است 

مست دی که نشان دهنده فصل زمستان است با رنگ های خاموش و پس زمینه سفید این فصل را به نمایش گذاشته است.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش دستباف