مزایا استفاده از رنگ های طبیعی و گیاهی نسبت به رنگ های شیمیایی چیست ؟

استفاده از رنگرزی گیاهی و طبیعی در فرش دستباف به چندین هزار سال پیش برمیگردد. در آن زمان انسان ها با امکانات کم دریافته بودند چگونه از گیاهان و حشرات مختلف رنگ های متنوع و زیبایی را به دست آورند و هنوز هم بعد از گذشت سالیان دراز استفاده از همان شیوه ها رایج است اما امروزه همچنین با کشف رنگزاهای شیمیایی و مصنوعی استفاده از رنگ دهنده های گیاهی بسیار کم و محدود شده است.

 

فرش های دستبافتی که از هزار تا چند صد سال پیش به یادگار مانده مزایای استفاده از رنگ های طبیعی را نمایان میکند. در واقع با استفاده از این رنگ ها در فرش دستباف بعد از گذشت سال ها رنگ ها بسیار درخشان تر و زیباتر شده و به پختگی خاصی میرسند. این رنگ ها در برابر آفتاب, سایش و شستشو مقاوم هستند و با تداوم این عوامل این رنگ ها از بین نمی روند در صورتی که با کشف و استفاده از رنگ های شیمیایی و مصنوعی این خواص از بین رفتند و فرش ها با گذشت زمان به مرور رنگ اصلی خود را از دست میدهند. در واقع این نوع رنگ ها دارای مقاومت در برابر نور آفتاب, شستشو و سایش نیستند.همچنین در هنگام رنگرزی پشم ها با این نوع رنگ ها پساب های شیمیایی تولید میشود که برای طبیعت بسیار مضر هستند در صورتی که پساب های رنگرزی رنگ های طبیعی حتی قابل استفاده برای ابیاری گیاهان و درختان نیز هستند. در واقع روح و زندگی که در رنگ های طبیعی وجود دارد در رنگ های شیمیایی نمایان نیست.

 

از انواع رنگزا های طبیعی گیاهی میتوان به اسپرک, روناس, جاشیر, نیل, پوست انار, پوست گردو و حشره قرمزدانه  اشاره کرد که در پست های بعدی هر کدام را به اختصار معرفی خواهیم کرد و از انواع رنگ های شیمیایی میتوان به رنگ های انیلین دار, رنگ های ازت دار و نیل مصنوعی و غیره اشاره نمود.