فواید استفاده از رنگرزی گیاهی در فرش دستباف 

امروزه در تولید فرش دستباف برخلاف گذشته بیشتر از رنگ های شیمیای جوهری استفاده میکنند که از هم از نظر قیمت و هم از نظر زمان رنگرزی به صرفه تر هستند اما سوال اینجاست که فرش تولید شده با رنگ ها ی شیمیای و مصنوعی در طول زمان دچار چه آسیب هایی میشود ؟ 
این نوع رنگ های شیمیایی بعد از گذشت چند سال رنگ خود را رفته رفته از دست میدهند بخصوص اگر در مسیر آفتاب یا رفت و آمد زیاد قرار داشته باشند همچنین بعد از شستشوی نامناسب, رنگها با یکدیگر ترکیب شده و رنگ نامناسبی به دست میایند مثلا در بخش هایی از فرش که قرمز و کرم در مجاورت هم قرار داشته باشند بعد از شستشو تمامی کرم ها تبدیل به صورتی کمرنگی شده اند اما متاسفانه به دلایل گفته شده در بالا امروزه بسیار بیشتر از رنگ های طبیعی و گیاهی مورد استفاده تولیدکنندگان قرار گرفته است. 
رنگ های طبیعی و گیاهی مانند پوست انار, گردو, جاشیر و روناس, که بیشتر گیاهانی خودرو هستند دارای رنگزاهای بسیار مفیدی در قسمت ریشه ساقه برگ و ... میباشند که اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرند رنگ های بسیار زیبایی به ما میدهند که دوام و ثبات بالایی نیز دارند. استفاده از این گیاهان در رنگرزی فرش در ایران از چند هزار سال پیش مورد استفاده قرار میگرفته است و فرش هایی که از دوران های دور تاکنون ماندگار شده و همگی در موزه ها نگهداری شده یا به قیمت های گزاف در حراج ها فروخته میشوند همگی به دلیل استفاده از رنگرزی گیاهی و ماندگاری این رنگ ها و زیباترشدن رنگ ها بعد از گذشت چندین سال بوده است .
چرا رنگرزی گیاهی ؟؟ بیشتر بخوانید 


1