تاریخچه رنگرزی در فرش دستباف 

انسان های اولیه در زمان خود متوجه شدند که با خودآرایی میتوانند در جلب نظر زنان و  همچنین شکار موفق تر باشند پس در قبائل مردان با استفاده از مواد معدنی و خاک به گونه ای خود را رنگ میکردند و انحصارا در اختیار مردان قرار داشت. رفته رفته انسان ها دریافتند که حتی وسائل زندگی شان با رنگ زیباتر جلوه میکند. به همین ترتیب با کشف فن بافندگی انسان ها کوشیدند تا بتوانند با استفاده از گیاهان و جانوران بتوانند پشم مورد نیاز برای بافندگی را با موادی رنگ کنند به صورتی که رنگ ها ثابت باشند یا کمترین تغییر را داشته باشند. 

با وجه به اسناد به دست آمده قدیمی ترین تمدن ها در رنگرزی با مواد گیاهی و جانوری کشور چین در رنگرزی با قرمزدانه برای رنگ قرمز, هند در رنگرزی با گیاه نیل برای رنگ آبی, مصر برای به دست آوردن رنگ زرد و ارغوانی و ایران و سومر برای رنگ های مختلف با استفاده از گیاهان مختلف نظیر رونای,جاشیر و غیره بوده است. 

کم کم با کشف گیاهان بیشتر برای رنگرزی انسان ها توانستد انواع رنگ های ثابت را به دست آورند. رنگ های گیاهی تا زمانی که رنگ های شیمیایی کشف نشده بودند طرفداران بسیاری داشتند اما با کشف رنگهای شیمیایی به دلیل سهولت در رنگرزی و به صرفه بودن هزینه ها محبوبیت خود را از دست دادند اما ذکر این نکته قابل توجه است که روح و نشاطی که در رنگ های گیاهی وجود دارد در رنگ های شیمیایی وجود ندارد.